Prezentacje albumowe / katalogowe prac malarskich i graficznych – indywidualne (individual paintings’ and graphics’ albums/catalogues)
- True or not true. Obrazy. Teksty w katalogu: Beata Bigaj, Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół ASP w Krakowie, Kraków 2024. Projekt katalogu: Beata Bigaj. ISBN: 978-83-963824-1-2.
- Droga bez nazwy. Beata Bigaj: malarstwo, 2023 r. oprac. Sever Salamon. Teksty w katalogu: Beata Bigaj. Wersja pdf.
- Beata Bigaj. Na wschód od Edenu, teksty: ks. kan. Jacek Kurzydło, Maria Szcześniak. Projekt katalogu: Beata Bigaj, Kraków 2023.
- Beata Bigaj. Ludzie i miejsca, tekst: Maria Szcześniak. Projekt katalogu: Beata Bigaj, Galeria Sztuki MM w Chorzowie 2023.
- Beata Bigaj. człowieczeństwo…, Nautilus. Galeria i Dom Aukcyjny, teksty: Ad Arma, Beata Bigaj, Małgorzata Dorna, Paweł Taranczewski, Grzegorz Wnęk. Projekt katalogu: Galeria Nautilus, Kraków 2022, ISBN: 978-83-929960-4-0.
- No need to understand, Centrum Integracji Kulturalnej Galeria „U Jezuitów”, Poznań 2019. Projekt katalogu: Beata Bigaj. ISBN: 978-83-929960-3-3.
- Beata Bigaj. BUNT versus pollice verso, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie, Częstochowa 2018 (wydanie drugie zmodyfikowane, z wersją anglojęzyczną). Autorzy tekstów: Jacek Waltoś, Beata Bigaj. Projekt katalogu: Beata Bigaj, Agnieszka Forkasiewicz. ISBN: 978-83-89328-60-1.
- Beata Bigaj. BUNT versus pollice verso, Scientia Plus, Kraków 2018, autorzy tekstów: Jacek Waltoś, Beata Bigaj. Projekt katalogu: Beata Bigaj. ISBN: 978-83-63646-61-5.
- Beata Bigaj. Płonące niebo. Malarstwo, oprac. Tadeusz Ogrodnik, Biuro Wystaw Artystycznych i Usług Plastycznych w Pile, 2018, autor tekstu: Paweł Taranczewski. ISBN: 978-83-62088-95-9.
- Beata Bigaj. Itympodobne, Kraków 2016. Projekt katalogu: Beata Bigaj. ISBN 978-83-929960-2-6.
- Beata Bigaj, Malarstwo, Galeria van Golik, Warszawa, 2015, teksty w katalogu: Grzegorz Wnęk, Zbigniew Pindor. Projekt katalogu: Janusz Golik, Galeria van Golik.
- Sub-realizm. Obrazowanie wobec człowieka, Beata Bigaj – Malarstwo, Galeria Garbary 48 Poznań, 2011, tekst w katalogu: Beata Bigaj. Projekt katalogu: Beata Bigaj, ISBN 978-83-929960-1-9.
- Beata Bigaj – Malarstwo, Galeria van Golik, Warszawa, 2010, tekst w katalogu: Zbigniew Pindor. Projekt katalogu: Janusz Golik, Galeria van Golik.
- Beata Bigaj – Obrazy, Kraków 2009. Projekt katalogu: Beata Bigaj. ISBN 978-83-929960-0-2.
- Beata Bigaj – Malarstwo/Grafika, Kraków 2007, teksty w katalogu: Andrzej Siwek, Stanisław Rodziński, Christopher T. Terry, David Hollowell. Projekt katalogu: Renata Schoefer.
Publikacje popularyzatorskie/Popular science articles
- B. Bigaj-Zwonek, I. Kaczmarzyk, M. Stankiewicz-Kopeć, Dziedzictwo kulturowe Jezuitów, „Ignatianum” Półrocznik Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie, 1/2025 (34), s. 14-15.
- M. Stankiewicz-Kopeć, B. Bigaj-Zwonek, M. Szanduła, Edytorial, „Perspektywy Kultury” T 47 Nr 4 (2024): Kultura studencka, kultura akademicka – historia i współczesność, s. 7-10.
- Góra i chmury, , w: „Paweł Taranczewski. Dopełnienie”, katalog wystawy, 2023; s. 7-9.
- Profesor Paweł Taranczewski – Mistrz zarażający swoją pasją uczniów i prelegentów, w: „W służbie nauce, sztuce, Kościołowi i społeczeństwu”, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2021, 32-35; także: „Ignatianum” 2/2021 (27), 8-10.
- BUNT versus pollice verso, w: “Beata Bigaj. BUNT versus pollice verso”, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie 2018, 81-84; także „Beata Bigaj. BUNT versus pollice verso”, Scientia Plus, Kraków 2018, 81-85.
- Portret symultaniczny, w: „Beata Bigaj. Portret symultaniczny. Malarstwo”, BWA Sandomierz, oprac.: K. Pisarczyk, Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu, Sandomierz 2018.
- Przestrzenie figury. O malarstwie Grzegorza Wnęka, w: „Wiadomości ASP” nr 82, Kraków 2018, 96-99.
- New Horizons in Painting. Relacja z wystawy (z: Wnęk), w: „Wiadomości ASP” nr 82, Kraków 2018, 100-102.
- Recenzja monografii współautorskiej Przypływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku, w: „Perspektywy kultury” nr 17 (2/2017), 165-178.
- Muszę czytać, bo bez tego bym umarł po prostu, Beata Bigaj rozmawia z Pawłem Taranczewskim, „Wiadomości ASP”, nr 71, Kraków 2015, 12-25.
- Beata Bigaj-Zwonek, Paweł Taranczewski, Student wie lepiej…, http://www.deon.pl/119/art,1415,student-wie-lepiej-.html
- Art without borders, “CyberEmpathy nr 4”, 2013, http://www.cyberempathy.com/#!issue4article7/c182x
- Sztuka pod presją władzy. Berlińska wystawa ekspresjonistów, kokazone 3, www.kokazone.pl.
- Wstęp do katalogu Margery Amdur The Space Between: of Vincent and Other Things, Studio 402, Philadelphia 2006.
Artykuły/Articles
Rozdziały w książkach/Chapters in books
Redakcje:
- Współredaktor tematyczny „Perspektywy Kultury” Tom 47, 2024/4, „Kultura studencka, kultura akademicka – historia i współczesność” (wraz z: M. Stankiewicz-Kopeć, M. Szanduła);
- Współredaktor tematyczny „Perspektywy Kultury” Tom 43 Nr 4/2 (2023), „Wokół stroju w kulturze” (wraz z: I. Kaczmarzyk, M. Stankiewicz-Kopeć);
- Sztuka – wartość – sacrum. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Pawłowi Taranczewskiemu, red. B. Bigaj-Zwonek, B. Hryszko, S. Góra, Akademia Ignatianum: Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, ss. 404.
Artykuły naukowe:
- Humanists in the e-museum. Transformations in contemporary art.; w: B. Bodzioch-Bryła (red.) „Contemporary humanities”, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2023. Seria: „Słowniki społeczne”, s. 245-264. Wersja w języku polskim: Humanista w e‑muzeum. Transformacje sztuki współczesnej, w: B. Bodzioch-Bryła (red.), „Humanistyka współczesna”, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2023. Seria: „Słowniki społeczne”, s. 253-272.
- B. Bigaj-Zwonek, I. Kaczmarzyk, M. Stankiewicz-Kopeć, Strój, ubiór, kostium jako symbole kulturowe, „Perspektywy Kultury” Tom 43 Nr 4/2 (2023), s. 11-20.
- Strój ludowy jako nośnik nastrojów społecznych w międzywojennej twórczości wybranych malarzy austriackich, „Perspektywy Kultury” Tom 43 Nr 4/2 (2023), s. 151-172.
- Kompozycja: pojęcie, struktura, kontekst kulturowy, „Perspektywy Kultury” 2023, T. 42 Nr 3 (2023), s. 317-340.
- B. Bigaj-Zwonek, J. Gisman-Stoch, Art in society at a time of political and cultural transformation. The Polish case, w: E. Bos, E. Huss (red.), „Using Art for Social Transformation. International Perspective for Social Workers, Community Workers and Art Therapists”, Routledge 2022, s. 57-68.
- The Creative Process in the Words of Polish Artists Active after WWII, „Studia Paedagogica Ignatiana”, Tom 24 Nr 4 (2021), s. 97-115.
- Echa Goi w graficznych obrazach konfliktów społecznych i politycznych, „Perspektywy Kultury”, Tom 34 (3/2021), s. 203-220.
- Studia anatomiczne jako temat i wyzwanie w sztuce. Historyczny zarys ilustracji anatomicznych i współczesne nawiązania, „The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series”, 11 (1/2020), s. 11-40.
- Religious Motifs in Polish Contemporary Art Using the Crucifixion: An Outline of the Problem, „Perspektywy Kultury”, Tom 28, Nr 1/2020, s. 149-165.
- Demon i ekspresja w twórczości Michaiła Wrubla. Zarys problemu z odniesieniem do polskiej kultury artystycznej, w: A. Anczyk (red.) „Czarownicy, czarownice, czary. Obrazy kulturowe, literackie, artystyczne”, Wydaw. Nauk. Akad. Ignatianum, Kraków 2020, s. 249-267.
- The Body as a Machine in the Works of Soviet Artists of the 1920s and 30s, „Kultura i Edukacja” (4/2019), s. 138-150.
- Nieprzewidywalny dukt pędzla. Materia a dzieło malarskie. Szkic, w: Ł. Burkiewicz (red.), „Terra culturae. Obszary, transfery, recepcje kultury, studia oraz szkice o kulturze i historii”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie 2018, s. 337-366.
- Tragedia wyrażona klasyczną figurą. Motyw piety w sztuce współczesnej, w: B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska (red.), „Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze”, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2017, s. 335-349.
- „Drżące bródki płaczących aniołków”: o ekspresji piętnastowiecznych obrazów dewocyjnych, w: B. Bigaj-Zwonek, B. Hryszko, S. Góra (red.), „Sztuka – wartość – sacrum. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi Pawłowi Taranczewskiemu”, Akademia Ignatianum: Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s.149-169.
- Zwrot figuratywny: realistyczne tendencje we współczesnym malarstwie polskim, w: M. Stankiewicz-Kopeć, I. Kaczmarzyk (red.), „Przemiany: w kręgu kultury polskiej XX i XXI wieku”, Akademia Ignatianum: Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 155-183.
- W tyglu kultury zachodniej. Stosunek Józefa Mehoffera do współczesnej mu sztuki zachodniej na podstawie „Dziennika” i listów z lat 1891-1897, „Barbizon Wiśniowski”, Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej, Wiśniowa 2015, s. 43-49.
- Reklama na polu kultury, „Perspektywy kultury” Nr 10/2014, s. 25-44.
- Linear Perspective – from Space Illusions to Optical Delusions, „CyberEmpathy” nr 9, 2014, http://issuu.com/cyberempathy/docs/beata_bigaj_-_linear_perspective
- Rozległe przestrzenie realizmu, „EPISTEME” Czasopismo Naukowo-Kulturalne nr 19/2013, Stowarzyszenie Twórców Nauki i Kultury „EPISTEME”, Kraków, 131-160.
- Czerwone zygzaki po przekątnej kartki, czyli o sposobach budowy przekazu w obrazie, w: Oblicza komunikowania wizualnego, red. R. Polak, Konsorcjum Akademickie, Kraków – Rzeszów – Zamość 2011, 99-137.
- Poszukiwanie złotego środka pomiędzy kreacją a warsztatem graficznym w nauczaniu projektowania graficznego na potrzeby mediów, w: „Dydaktyka dziennikarstwa. Opinie i postulaty”, red. S. Gawroński, Konsorcjum Akademickie, Kraków – Rzeszów – Zamość 2011, 57-86.
- Figura i odniesienie, „Zeszyty naukowo –artystyczne”, Zeszyt 7, Wydział Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków 2006, 165-189.